7 tips voor motivatie in de sportschool

Eindelijk! Na maandenlang gesloten te zijn gaan vanaf 1 juli ook in Nederland de sportscholen weer massaal open. Waarschijnlijk hebben velen van jullie hier reikhalzend naar uitgekeken en heeft iedereen ontzettend veel zin om weer in de sportschool te gaan trainen. Super goed natuurlijk! Er is echter ook een keerzijde. We kunnen 1 juli in dit geval prima vergelijken met 1 januari. Veel goede voornemens, nieuwe doelen en motivatie om lekker te gaan sporten. Maar vaak zien we dat dit na een relatief korte periode weer inzakt en dat veel mensen terugvallen in oude gewoonten. Eeuwig zonde, vinden wij. Vandaar dat wij je met deze blog willen voorzien van wat tips en trucs om de motivatie te behouden, zodat je nog lang kunt genieten van alles wat de sportschool jou te bieden heeft!

thumb_IMG_20200530_085421_1024

Tip 1: Stel duidelijke, maar vooral haalbare doelen voor jezelf op! Als je de lat (te) hoog legt, bestaat de kans dat je snel je motivatie weer kwijt bent, omdat je nog niet daar bent waar je wilt zijn. Ook kleine stappen vooruit zijn stappen vooruit!

Tip 2: Creëer een vast ritme. Bepaal voor jezelf van te voren op welke dagen en welke tijdstippen je (ongeveer) naar de sportschool wilt gaan. Op die manier is de kans kleiner dat je verzuimt.

Tip 3: Neem voldoende rust! Als je weinig tot geen rust neemt zal er een moment komen waarop je merkt dat je te veel van je lichaam vraagt. Dat zorgt alleen maar voor mindere resultaten, minder motivatie en draagt dus niet bij aan jouw doelen.

Tip 4: Eet gezond. Ja, dat klinkt misschien heel saai. Maar het is echt essentieel om naast het trainen, ook gezond te eten. Zonder een gezond voedingspatroon ga je namelijk ook niet de resultaten behalen waar je op hoopt. Dat heeft dan weer een negatief effect op je motivatie, want waarom trainen als je er niet veel mee bereikt?

Tip 5: Slaap voldoende. Net als goede voeding is genoeg slaap ontzettend belangrijk en gezond. Probeer zeker 7 tot 8 uur per nacht te slapen. Genoeg slaap zorgt ervoor dat je je fit voelt en het draagt ook nog eens bij aan je resultaten. Gedurende de nacht is je lichaam namelijk volop bezig met herstel, wanneer je dus slecht of weinig slaapt is er minder kans op goed herstel. En dat zorgt er weer voor dat je je niet fit of goed genoeg voelt om te gaan trainen.

Tip 6: Daag jezelf uit. Ja, in tip 1 staat dat je de lat niet te hoog moet leggen, maar dat wil niet zeggen dat je voor de makkelijke weg moet kiezen. Zorg er dus voor dat elke keer dat je naar de sportschool gaat, jij jezelf weer uitdaagt. Of je nou intensiever traint, zwaarder of een compleet nieuwe routine probeert. Er zijn zoveel verschillende mogelijkheden om jezelf uit te blijven dagen. Zo blijft het leuk en uitdagend en blijf je jouw lichaam en spieren ook prikkelen. Meer resultaat dus!

Tip 7: Slechte dag? Geen probleem. Die hebben we allemaal wel eens. Laat je dan ook niet te veel beïnvloeden door een slechte dag waarop je geen zin hebt om te trainen of als je misschien een dag slecht/ongezond hebt gegeten. Het slechtste wat je kunt doen in zo’n situatie, is om die ene slechte dag je hele week te laten ‘verpesten’. Zie die slechte dag dus juist als een mogelijkheid en de motivatie om de dag erna net dat beetje extra te doen en de draad weer op te pakken. Iets met vallen en opstaan.

Dus vanaf nu allemaal weer lekker trainen. En of je dat nou in de sportschool doet, thuis of buiten is helemaal aan jou. Dus, wij zeggen: go kick some ass. Happy days!